Deutsche Bank S.A.

Wyrok z dnia 06.12.2021
Sygn. akt: VI C 859/21

Wyrok z dnia 06.12.2021. wydany w sprawie prowadzonej przeciwko Deutsche Bank S.A.

Sąd Rejonowy dla Warszawy - Śródmieścia w Warszawie (SSR Joanna Dalba-Sobczyńska) w sprawie o sygnaturze VI C 859/21:
  1. stwierdził nieważność umowy kredytowej (przesłankowo),
  2. zasądził roszczenie w PLN stosując dwuwalutowość,
  3. zasądził odsetki od 14.11.2020 r.,

W ustnych motywach wydanego wyroku sąd wskazał, że umów kredytu była umowa kredytu denominowanego stąd istotna różnica w stosunku do umowy kredytu indeksowanego. Od początku bowiem w umowie kwota kredytu została wskazana w CHF. Sąd nie uznał umowy za nieważną z uwagi na art. 69 ustawy prawo bankowe. Ustawa antyspreadowa przewidywała możliwość zawierania takich umów. Brak było jednak zawarcia w umowie i regulaminie postanowień na temat sposobu ustalania kursów w tabeli kursowej banku. Bank robił to jednostronnie. Brak było transparentności. Sąd uznał, że nie ma postanowień, które mogłyby zastąpić klauzule abuzywne. Sąd uznał, że umowa kredytu stała się trwale bezskuteczna na skutek uznania istnienia klauzul abuzywnych. Odsetki zostały zasądzone od dnia 14 listopada 2020 r. , ponieważ na rozprawie w dniu 13 listopada 2020 r. Powódka złożyła oświadczenie co do nieważności umowy i od tego momentu świadczenia stron należy uznać za nienależne. Powódka dochodziła części dochodzonych wpłat. Pozwany słusznie wskazał, że część świadczenia była spłacana w CHF, w związku z wyliczeniami sądu należało się Powódce część dochodzonego roszczenia, które Powódka wpłaciła w PLN. Sąd obliczył kwotę faktycznie zapłaconą i tą kwotę, którą Powódka wskazała w swoim wyliczeniu.

Sprawę prowadził Mec. Mateusz Siejko z Kancelarii OLC Paweł Artymionek.

Data publikacji: 07.12.2021