Getin Bank i wniosek o upadłość banku – jak się przygotować?


Frankowicze, którzy związani są umową kredytową z Getin Bankiem mogli poczuć się mocno zaniepokojeni złożeniem wniosku do sądu o ogłoszenie upadłości tego banku. Nie ma nic dziwnego w tym, że kredytobiorcy interesują się sytuacją, w której znalazł się ten bank. Wynika to m.in. z tego, że warto podjąć odpowiednie kroki, które pozwolą zabezpieczyć własną sytuację finansową. Zobaczmy więc jak odpowiednio przygotować się na ewentualność upadłości Getin Banku. Sprawdźmy też jaką rolę pełnią konkretne organy prawne, które biorą udział w postępowaniu upadłościowym.
 

Upadłość Getin Banku – w jaki sposób powinien przygotować się frankowicz?

28 kwietnia 2023 r. BFG złożył wniosek do sądu o ogłoszenie upadłości Gerin Banku, co póki co jeszcze niczego nie zmienia w kontekście całościowo ujętej sytuacji frankowiczów. Jednak dobrą praktyką będzie odpowiednie przygotowanie się do tej okoliczności, ze względu na to, że do ogłoszenia upadłości może dojść dosłownie w każdym momencie. Weźmy pod uwagę to, że np. w przypadku Idea Bank okres od złożenia wniosku o ogłoszenie upadłości do samego jego ogłoszenia wyniósł zaledwie cztery miesiące. Zauważmy też to, że zgodnie z literą prawa wierzyciele upadłego banku mają wyłącznie 30 dni na zgłoszenie wierzytelności do syndyka masy upadłościowej. I w tak krótkim okresie należy dostrzec pewne zagrożenie. Jeśli nie przygotujemy się odpowiednio wcześniej, te 30 dni nie wystarczą nam na przygotowanie wszelkich niezbędnych dokumentów. Należy więc zabrać się za ich organizację odpowiednio wcześniej.

Optymalnym rozwiązaniem będzie więc pozwanie banku możliwie jak najszybciej. W takim przypadku zaistnieje roszczenie wobec upadającego banku. Jeśli bank nie został jeszcze przez nas pozwany, zgromadźmy odpowiednią dokumentację potwierdzającą wysokość roszczenia wobec banku. Jako frankowicze powinniśmy więc zebrać odpowiednie dowody. Tzn. takie, które potwierdzają wysokość rat kredytowych opłaconych na rzecz banku w kontekście wykonywania nieważnej umowy frankowej. Dlatego też warto możliwie najsprawniej złożyć odpowiedni wniosek do Getin Banku o wydanie odpowiedniego zaświadczenia, które odnosi się do pełnej historii potwierdzającej spłaty kredytu.

Mając na uwadze to, że każde roszczenie powinno być odpowiednio uzasadnione biorąc pod uwagę jego wysokość i podstawę prawną, powinniśmy przygotować właściwą dokumentację. Tylko w takim przypadku będziemy mogli ubiegać się o odszkodowanie lub zadośćuczynienie od banku.

Zdecydowanie zaleca się w takim przypadku podjęcie współpracy z wyspecjalizowaną pod kątem spraw kredytowych kancelarią prawną. Wówczas zyskamy pewność, że mamy optymalną ochronę własnych interesów. Odpowiednio doświadczona i wyspecjalizowana kancelaria ma świadomość tego, że każda sprawa charakteryzuje się indywidualnymi elementami, w związku z czym nie będzie jej prowadzić według z góry ustalonego wzorca, ale dopasuje działania do konkretnego procesu.

Jeśli tylko spłaciliśmy już kapitał udzielony w ramach kredytu przez bank, zaleca się przynajmniej rozważenie zaprzestania spłacania rat frankowych. Zauważmy pewną zależność. Po upadłości Getin Banku zgłoszone do syndyka roszczenia wierzycieli zostaną zaspokojone wyłącznie w stopniu adekwatnym do majątku masy upadłościowej. Jak duży będzie to majątek jest dość trudne do przewidzenia, tak samo trudne może okazać się przewidzenie tego, czy ten majątek będzie wystarczający do pokrycia roszczeń wszystkich frankowiczów, a także pozostałych wierzycieli. Możliwy jest więc scenariusz, w którym to odzyskanie nadpłaconych pieniędzy po ogłoszeniu upadłości banku będzie w jakimś stopniu niemożliwe.
 

Frankowicze zgłaszać będą swoje wierzytelności do syndyka

Syndyk natychmiast obejmie majątek upadłego po ogłoszeniu upadłości. To reguluje art. 172 Prawa upadłościowego. W tym konkretnym przypadku mówimy o objęciu majątku Getin Noble Banku. Samego syndyka powołuje się natomiast po to, by tym majątkiem odpowiednio zarządzał. Jego zadaniem jest też zabezpieczenie majątku przed uszkodzeniem, zniszczeniem lub też zabraniem go przez osoby postronne. W kolejnych krokach syndyk spienięża i upłynnia majątek upadłego, po to, by spłacić wierzycieli. Jakie czynności podejmuje syndyk, by móc zaspokoić wierzycieli:
  • przejmuje wszelką dokumentację od upadłego, która odnosi się do prowadzenia przedsiębiorstwa,
  • organizuje inwentaryzację oraz wycenia majątek upadłego, zabezpieczając go przed zniszczeniem,
  • przejmuje wszelkie składniki majątkowe, w tym dostęp do rachunków bankowych, ruchomości i nieruchomości oraz pieniędzy z kasy,
  • przyjmuje zgłoszenia i tworzy listy wierzytelności,
  • przygotowuje zawiadomienia o upadłości tych wierzycieli, których adresy znane są syndykowi,
  • zaspokoja wierzycieli,
  • sporządza plan, dzięki któremu możliwy będzie podział między uprawnionych wierzycieli sum uzyskanych z likwidacji,
  • sprzedaje majątek upadłego.
 

Sędzia komisarz i jego rola w całym procesie upadłościowym

Warto też zdawać sobie sprawę z tego, że w całym postępowaniu upadłościowym kolejną instytucją, która pełni bardzo istotną rolę jest sędzia-komisarz. Miejmy też na uwadze to, że nie jest to figura tożsama z sądem upadłościowym. Ten ma swoje własne obowiązki i kompetencje. Sędzia-komisarz jest zupełnie odrębną instytucją. Co oznacza, że nie może on wchodzić w skład sądu upadłościowego, który orzeka w wyznaczonej dla niego sprawie. Z sędzią-komisarzem należy kojarzyć konkretną sprawę, jest on powoływany na specjalną potrzebę tego czy innego postępowania, które toczy się po ogłoszeniu upadłości. Sędzia-komisarz bierze odpowiedzialność za kierowanie tokiem całego postępowania upadłościowego. W jego gestii leży zwoływanie odpowiedniej rady wierzycieli, a także przewodzenie jej posiedzeniu, ewentualne wstrzymywanie likwidacji masy upadłości do czasu uprawomocnienia się postanowienia o ogłoszeniu upadłości, uchylanie uchwały zgromadzenia wierzycieli, ale również wysłuchanie upadłego, syndyka oraz wierzycieli, czy też pozostałych osób, które w mniejszym lub większym stopniu powiązane są ze sprawą.
  • zatwierdzanie i weryfikowanie listy wierzytelności,
  • kontrolę nad dokumentacją, która odnosi się do ustalenia składników masy upadłościowej,
  • rozstrzyganie wniosków o wyłączenie mienia z masy upadłościowej oraz zarzutów przeciwko planowi podziału.
Należy więc uznać, że to sędzia-komisarz bierze pełną odpowiedzialność za to, jak przebiega postępowanie upadłościowe. To jego kompetencje realnie przekładają się na to czy całe postępowanie będzie przebiegało nie tylko właściwie, ale także sprawnie. Jeśli tylko postępowanie upadłościowe zakończy się prawomocnie, sędzia-komisarz pozbawiany jest swoich praw i obowiązków. Wówczas to sąd upadłościowy przejmuje wszelkie prawa i obowiązki sędziego-komisarza.
 

Sąd upadłościowy i jego zakres obowiązków

Sąd upadłościowy, który jest zazwyczaj jednocześnie sądem gospodarczym, stanowi de facto wydział sądu rejonowego. Zgodnie z obowiązującym Prawem upadłościowym, sąd upadłościowy właściwy dla siedziby głównej dłużnika rozpatruje sprawę ogłoszenia upadłości. Sąd upadłościowy ma kompetencje do podejmowania kluczowych decyzji, takich jak ogłoszenie upadłości oraz zatwierdzenie planu spłaty. Do zakresu rzeczowego sądu upadłościowego należy wydawanie orzeczeń w następujących sprawach:
  • ogłoszenia upadłości,
  • powoływania i odwoływania syndyka, nadzorcy sądowego i zarządcy,
  • zwoływania wstępnego zgromadzenia wierzycieli,
  • rozpatrywania zażaleń na postanowienia sędziego-komisarza,
  • zatwierdzania układu lub planu spłaty wierzycieli,
  • umorzenia w całości lub części zobowiązań upadłego, które nie zostały zaspokojone w toku postępowania upadłościowego,
  • zakończenia lub umorzenia postępowania upadłościowego.


 



Data publikacji: 10 lipca 2023

Chętnie odpowiemy na pytania dotyczące kredytów i pozwów bankowych
Paweł Artymionek - obsługa prawna Wrocław
Paweł Artymionek
Radca prawny
Adam Citko - obsługa prawna Wrocław
Adam Citko
Radca prawny

Oceń wpis
Udostępnij
Wydrukuj